tiistai 1. joulukuuta 2015

Työelämään tutustuminen


Olen Anssi Määttä, Ammattiopisto Lieksan autoalan opettaja. Työelämäjakson suoritin Avainvaunussa Joensuussa.

Ensimmäinen päivä 17.11.15
Työpäivä alkoi klo 7.30 ja työnohjaaja Aarne Räty oli juuri ottanut päivän ensimmäisen asiakastyön vastaan. Ohjelmassa oli Volvo XC90:n 210 000 km:n huolto. Lisätöinä siihen tehtiin automaattivaihteistoöljyn vaihto, ohjelmistopäivitys sekä nelipyöräsuuntaus. Ohjeaikaa hommalle oli kolme tuntia ja kaikki sujui aikataulun mukaan.

Volvo XC90 nelipyöräsuuntauksessa.
Volvon automaattilaatikon öljyt lasketaan ensin pois, sitten uudet alakautta sisään – n. 4 litraa ja sitten alemmasta lauhduttimelta tulevasta letkusta lasketaan öljyt käynnissä ollessa (käydään kaikki vaihteet läpi ja pidetään muutama sekunti kutakin). Sitten sammutetaan moottori ja lauhduttimen putki paikalleen ja täytetään nelisen litraa öljyä sisään. Sitten auto käyntiin ja valutetaan poistopropusta ylimääräiset öljyt pois.Aamulla klo 9.00 kuului äänimerkki, joka kutsui huoltopäällikön palaveriin. Siellä käsiteltiin päivän tärkeimmät asiat hyvin supsikkaasti, sillä aikaa siihen kului n. 5 minuuttia.

Sopivassa välissä tehtiin tutustumiskierros autokorjaamon tiloihin. Itse korjaamotilat ovat siistit,
Työpajan liukuhyllyköistä löytyvät kaikki
Volvon ja Renaultin erikoistyökalut.
koska asiakaspalvelu tapahtuu korjaamon tiloissa. Erillisessä huoneessa tehdään ryskähommat, jossa on ruuvipenkit ja prässit sekä merkkikohtaiset erikoistyökalut. Nämä erikoistyökalut ovat sijoitettu liukuhyllyköihin, jotta varastoneliöt on saatu minimoitua. Kaikki työkalut ovat lisäksi numeroitu ja sijoitettu järjestelmällisesti omille paikoilleen.

Avainvaunu on siirtynyt omamekaanikko –toimintaan, joka tarkoittaa sitä että työnjohtoporras (töiden vastaanotto) on jätetty kokonaan pois. Asentajan toimenkuva on laajentunut ja hän hoitaa koko asiakasprosessin alusta loppuun. Työn vastaanotto, yhteydenpito asiakkaaseen ja työn luovutus laskutuksineen kuuluvat siis tehtäviin. Varsinaiselle auton huolto- ja korjaustoiminnalle jää entistä vähemmän aikaa.
Korjaamon aulassa on näyttö, josta näkyvät
 omamekaanikkojen meneillään olevat työt.

Avainvaunulla on työssäoppimassa kaksi ammattiopiston kolmannen vuosikurssin ajoneuvoasentajaopiskelijaa, Sami ja Miro. He ovat tyytyväisiä toppipaikkaan ja kehuivat oppineensa enemmän siellä kuin koulussa. Molemmat opiskelijat ovat oma-aloitteisia ja ahkeria tekemään töitä.
Iltapäivällä oli vielä kaksi Renault Traficin huoltoa. Toiseen vaihdettiin normaalin huolto-ohjelman lisäksi jarrupalat eteen ja taakse.

Toinen päivä 20.11.2015
Koko päivä oli varattu Volvo V50:n moottorin vaihtoon. Entinen moottori oli irrotettu ja
Volvon moottori menossa
paikoilleen.
tehdaskunnostettu oli valmiina laitettavaksi paikoilleen. Kytkimen ja vaihdelaatikon vaihdon jälkeen asennettiin johtosarjat ja moottorin apulaitteet paikalleen. Sitten poistettiin autosta apurunko, että moottoripaketti sopi menemään alakautta paikoilleen. Kaikki johdot, letkut, putket ja voimansiirto laitettiin paikoilleen ja suurena apuna oli toppija Sami, joka oli ollut irrottamassa moottoria autosta.

Kolmas päivä 24.11.2015
Päivän ensimmäinen työ oli selvittää Renault Lagunasta jarrunestevuoto. Syyksi paljastui vasemman takapyörän jarrusatula, jonka sylinterin kumit näyttivät vuotaneen. Selvitimme alkuperäisen jarrusatulan olevan Ranskassa ja hinnan olevan auton arvoon nähden liian korkean. Tilasimme sitten Fixuksen kautta tarvikeosan ja se toimitetaan seuraavalle päivälle. Auto siis ulos odottamaan korjausta.

Toisena työnä oli Dacia Dusterin 80 000 km:n huolto. Huolto-ohjelman mukaan ei ollut vielä mitään isompia huoltotehtäviä sillä auto oli vasta kaksi vuotta vanha.
Kolmas homma oli Volvo S80:n valovian paikallistaminen. Autoon oli jo vaihdettu purkaamolta ostettu valokatkaisin, mutta vika ei ollut korjaantunut. Vika ilmeni siten, että lyhyet valot paloivat koko ajan riippumatta valokytkimen asennosta. Diagnoosin tuloksena oli viallinen valokatkaisin. Oskilloskoopilla mitattuna valokatkaisimen ja ohjainyksikön välillä jännite vaihteli 0 – 10 V:n välillä. Viallisen ja ehjän katkaisimen välillä mittaustuloksissa oli vain sellainen ero, että viallisen osan kohdalla jännitteen maksimiarvo oli korkeampi.

Neljäs tehtävä oli Volvo V50:n ohjelmistopäivitys. Vikana oli ollut mm. lisälämmittimen epäsäännöllinen toiminta. Tehtaalta tilattu uusi ohjelmistopäivitys korjasi em. vian ja muutkin vikakoodit.

Päivän viimeinen tehtävä oli Volvo V70:n Essential-huolto. Kysymyksessä on huokeampi kausihuolto, joka öljyn ja suodattimen vaihdon lisäksi sisältää pääosin silmämääräisiä tarkastuksia. Lisäksi autoon ajettiin viimeisimmät ohjelmistopäivitykset. Auto oli vuoden 2007 mallia ja vanhempaa hiukkassuodattimella varustettua D5 –moottorisarjaa. Näissä malleissa moottoriöljyä ei saa täyttää ylämerkkiin saakka, koska öljypinnan taso nousee hiukan automaattisen hiukkassuodattimen puhdistusoperaation aikana.

Neljäs päivä 27.11.2015
Volvo V70:n takaluukun kahvan ruostunut "akseli".
Ensimmäisenä tehtävänä oli Volvo V70:n takaluukun lukko-ongelma. Takaluukussa on mekaaninen kahva, joka ohjaa mikrokytkintä ja antaa käskyn sähkömoottorille, joka avaa ja sulkee oven. Kahvan akselitappi oli ruostunut ja aiheutti viivettä mikrokytkimelle. Uutta avauskahvaa ei ollut varastossa,
joten teimme väliaikaisen korjauksen poistamalla ruostetta ja voitelemalla akselin ohuella öljyllä.

Aamupäivästä teimme Volvo V40:een Essential –huollon ja korjasimme takajarrut, johon vaihdoimme jarrulevyt ja –palat. Auton omistajan kertoi tärinästä, joka ilmeni jonkun ajan jälkeen talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Tärinän aiheuttajaksi paljastui vanteiden sisäpuolelle kertynyt hiekkakerros, joka muutamassa vanteessa oli senttien
Volvo V40:n katkennut takajousi.
paksuinen. Autossa paloi myös turvatyynyn merkkivalo, joka testerin mukaan on johtunut katkoksesta kuljettajan puoleisen sivuturvatyynyn virtapiirissä. Yleensä näissä tapauksissa vika on ollut kuljettajan penkin alla olevassa turvatyynyn liittimessä. Niin oli tässäkin tapauksessa. Liitin käytettiin auki, laitettiin kontaktirasvaa ja varmistettiin nippusiteellä johdon pysyminen liittimessä. Lisäksi autosta oli mennyt vasen takajousi poikki. Se huomattiin vasta renkaan irrottamisen jälkeen.

Kahden aikaan tuli asiakas, jonka autossa oli niin ikään tärinää. Kävimme koeajamassa auton ja ainakaan tuon koeajolenkin aikana tärinä ei ollut kovin huomattavaa. Teimme koeajolenkin jälkeen jarrujen testauksen dynamometrillä, joka näytti jarrujen tehon osalta olevan kunnossa, mutta pientä kieroutta levyissä oli havaittavissa. Nostimme Volvon ylös ja tarkastimme etu- ja takapään nivelet, laakerivälykset ja jarrujen kunnon. Jarrulevyt olivat minimimitassaan, jotka nekin voivat aiheuttaa tärinää. Vahvin epäily oli keskitysrenkaiden puuttuminen pyörän navan ja vanteen välistä, mutta siinä vika ei ollut.

Työpäivän viimeinen tehtävä oli Volvo V70:n mittaristovian testaaminen. Mittaristo oli ilmoittanut vasemman takaoven lukkovikaa, joka oli kuitenkin ilmennyt ainoastaan yhden kerran (Vidan testerin raportin mukaan). Lukossa on ollut ilmeisesti kosteutta, joka on aiheuttanut sähkövikaa. Asiakas kertoi myös puhelimen bluetooth –yhteydessä olevan vikaa. Puhelimen ja auton välinen yhteys katkeaa, mutta puhelu pysyy kuitenkin päällä. Enteriä painamalla yhteys palaa ennalleen. Vidan testerin päivitysosiosta löytyi vikakuvaukseen sopiva päivitys, joka asennettiin autoon.

Viides päivä 1.12.2015
Päivä aloitettiin Volvo S60:n takajarruremontilla. Vaihdettavaksi tulivat jarrulevyt ja –palat. Autossa oli sähkötoiminen seisontajarru, joka pitää ajaa huoltoasentoon ennen työn aloittamista. Vida –testeri ei kuitenkaan osannut ajaa toisen puolen mäntää kokonaan sisälle, vaan se piti tehdä erillisellä
Volvo S60:n vasen takajarru.
sähköisellä työkalulla, joka liitettiin jarrujen ohjainyksikköön. Työtä varten piti purkaa vähän takakontin verhoilua, että ohjainyksikköön päästiin käsiksi. Osien vaihdon jälkeen pitää muistaa vielä vapauttaa huoltotila ja tarkistaa seisontajarrun toiminta.

Toisena tehtävänä oli Volvo V70:n oikean etualatukivarren etuhelan vaihto. Rengas, vetoakseli, pohjamuovi ja alatukivarsi irti ja sitten helan vaihto hydraulisella prässillä. Asennustyö päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi suoritettiin koeajo.

Kolmantena hommana oli Volvo S60:n kaasuläppäkotelon uuden ohjelman lataus. Kaasuläppäkotelo oli vaihdettu toisella korjaamolla, mutta heillä ei ollut mahdollista ohjelmoida sitä uudelleen.

Neljäs homma oli Volvo V70:n asiakkaan uusien avaimien ja kauko-ohjaimen ohjelmointi hävinneiden tilalle.

Uusi Volvo XC90.
Edellisenä yönä oli tullut kuorma-autolastillinen uusia autoja Avainvaunun pihalle. Aamupalaverissa korjaamopäällikkö kertoi, että autojen varustelun ja luovutushuollon tekee se omamekaanikko, jonka asiakkaaksi auton omistaja on tulossa.

Yksi pieni yksityiskohta autojen varustelusta. Uudessa Volvo XC90:ssä on tehtaalla asetettu maksiminopeudeksi 30 km/h, joka poistetaan luovutushuollon yhteydessä.


Työelämäjakso Avainvaunussa ja Volvon merkkikorjaamolla (myös Renault ja Dacia) oli opettavainen ja hyödyllinen. Asennustyö uudempien autojen parissa on paljon tietokoneen ja testeri-ohjelman kanssa tekemistä. Koulussa ei vielä päästä opiskelemaan näin uusien autojen korjausta, vaan perustaidot on hyvä hankkia vähän vanhemman kaluston parissa. Joka päivä oppi monta uutta asiaa ja tietotaitoa olen pystynyt jo hyödyntämään opetuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti