NonStop-hankkeessa on ollut mukana liiketalouden yksiköstä datanomiopiskelijat sekä Ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksiköstä kodinhuoltajaopiskelijat. Hankkeessa on toiminut kahdeksan opettajaa ja noin 50 opiskelijaa eri perustutkinnoista.
Työpaikkaohjaajien koulutus
Järjestimme työpaikkaohjaajille koulutusta oppilaitoksessamme lähiopetuksena eri aloilla työskenteleville henkilöille. Koulutus muodostui kolmesta lähipäivästä ja etätehtävistä. Työelämänedustajia osallistui koulutukseen noin kymmenen henkilöä.
Lisäksi koulutimme työpaikoilla työpaikkaohjaajia, johon osallistui 23 eri alan työntekijää. Koulutus muodostui samoin kolmesta lähipäivästä ja etätehtävistä.
Rapu-yksikössä olemme kouluttaneet kodinhuoltaja- ja kokkiopiskelijoita sekä esimiehen eat:n opiskelijoita työpaikkaohjaajiksi opiskelijan ja työelämännäkökulmasta.
Olemme käyttäneet Jedu:n yhteistä koulutusmateriaalia koulutuksessa. Erityisesti työelämän edustajat ovat antaneet myönteistä palautetta koulutuksen pituudesta, rakenteesta ja sisällöstä.
Työssäoppimispaikalla opiskelijan ohjaaminen
Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat saivat lisätukea työssäoppimispaikalla. Opettaja työskenteli opiskelijan kanssa päivän aikana erilaisissa työtehtävissä. Opiskelija sai tukea näyttöön valmistautumisessa ja näyttösuunnitelman laatimisessa. Lisäksi opettaja oli koko ajan läsnä näytön aikana. Näytön arvioijat olivat erityisen tyytyväisiä siihen, että opettaja oli läsnä koko näytön ajan. He kokivat, että kolmikantaisuus tuli oikeudenmukaisesti esille arvioinnissa.
Kodinhuoltajaopiskelijoiden työssäoppiminen on laajennettu niin, että perustutkinnossa on yhteensä noin 60 osp. Jokaisen tutkinnon osan lopussa on työssäoppiminen, joka päättyy näyttöön. Tämän käytänteen kautta olemme huomanneet, että tekemällä ja toistamalla osaaminen kehittyy. Opiskelija saa hyviä oppimiskokemuksia ja näin päästään parhaisiin oppimistuloksiin.
Eri oppiaineiden integrointi
Eri vuosikurssin opiskelijat ovat yhdistetty samaan ryhmään ja eri tutkinnon osien ammatillisia aineita on yhdistetty keskenään. Kolmannen vuosikurssin opiskelijat ovat toimineet tutoreina ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Myös kodinhuoltajaopiskelijat ovat toimineet avustustehtävissä erityisryhmän opiskelijoille.
Kodinhuoltajaopiskelijoiden ammattiaineiden integrointi tapahtui käytännössä siten, että ryhmä järjesti toimintapäivän Oulaisten alakoulun pienryhmälle. Päivään integrointiin mm. erilaisten asiakkaiden avustaminen, kahvituspalvelujen tuottaminen, puhtaanapito, viriketoiminnan järjestäminen, äidinkieli sekä toimintakyvyltään rajoittuneen asiakkaan avustaminen. Toimintapäivässä korostui ammattitaitovaatimuksissa vaadittava vuorovaikutus ja yhteistyötaidot. Toimintapäivä sisältää noin 2 osp:n laajuuden.
Olemme muokanneet opetussuunnitelmaamme lähemmäs työelämän vaatimuksia ja jossa olemme ottaneet huomioon opiskelijoiden osaamisperusteisuuden opintojen rakenteissa. Tämä näkyy mm. siten, että jokaiseen tutkinnon osaan olemme tuottaneet tehtäväpaketin. Vasta tammikuussa 2016 aloittelemme uudella sapluunalla, joten tuloksia pystymme arvioimaan myöhemmin.
Tammikuussa 2016 levitämme hankkeen toimintaa koko Oulan henkilökunnalle koulutuspäivässä. Koulutuspäivän yhtenä aiheena on mobiilien hyödyntäminen opetuksessa.
Terveisin Rapu-yksiköstä
Sanna-Mari ja Minna
CASE -kuvauksia
Rapu-yksikössä sovittiin, että opettaja työskentelee opiskelijan kanssa työpaikoilla kuuden viikon ajan. Viikon aikana opettaja työskenteli eri päivinä eri kohteissa. Opettajan työskentelyn tavoitteena oli saada näkemys opiskelijan osaamisesta. Samalla opiskelija sai tukea työssäoppimisen etenemiseen. Lisäksi saimme erilaisen näkemyksen nykypäivän työskentelystä. Saimme myös kehittää omaa osaamistamme kyseiseltä alalta. Tätä kautta saimme mahdollisuuden kehittää opetussuunnitelmaa lähemmäs työelämän vaatimuksia.
Tämän toiminnan kautta saimme varmistuksen siitä, että opettaja on työssäoppimisen ja näytön aikana enemmän opiskelijan kanssa. Tällöin pystymme antamaan tarvittaessa lisäohjausta ja tukea uuden oppimiseen eri työtehtävissä.
Rapu-yksikössä yhdistetään kodinhuoltajien eri ryhmien opetusjärjestelyt siten, että eri tutkinnon osia yhdistetään keskenään.
- Kotiruokapalvelut ja Ateria- ja kahvituspalelut yhdessä
- Ylläpitosiivous ja perussiivous ja tekstiilihuoltopalvelut yhdessä
- Erilaisten asiakkaiden avustaminen ja asiointipalvelut ja erityisryhmien avustaminen yhdessä
- Yhteisiä aineita yhdistetään ammatillisiin aineisiin jonkin verran
Aiemmin kertomamme toimintapäivän kuvaus on hyvä malli eri ryhmien sekä eri oppiaineiden yhdistämisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti