Pienenevät ikäluokat ja koulutuksen järjestämisen resurssit haaste ammatillisen koulutuksen toteutuksen rakenteelliselle muutokselle. Hankkeen puitteissa tarkoitus kehittään ja pilotoida koulutuksen pedagogista toteutusmallia siten, että laaja-alaisen ammatillisen koulutuksen järjestämisedellytykset säilyvät myös pienissä oppilaitoksissa ja pienillä koulutusaloilla.
Kehittää osaamisperusteista ammatin oppimista käyttäen
työvaltaisia opetusmenetelmiä - tekemällä oppimista.Tavoitteena on koulutuksenjärjestäjien keskinäisen
yhteistyön kehittäminen ja vahvistaminen työelämän kanssa, sekä työvaltaisten
opetusmenetelmien yhteinen jatkokehittäminen ja levittäminen.
Ammatillisen koulutuksen
aikaisempaa työvaltaisempi totetusmalli, joka mahdollistaa pedagogisin
järjestelyin laaja-alaisen koulutustarjonnan työelämän tarpeisiin myös
maakuntien reuna-aluilla.
Malli sovellettavissa
suurempiinkin oppilaitoksiin - uudistetaan koulutuksen toteuttamisen
rakenteita, nykyisten vuosiluokkien sijaan sekaryhmät, joissa aloittaneet ja
edistyneet opiskelevat yhdessä.
Hankkeessa tavoiteltavia tuloksia
1. Toteutusmalli jossa 1.-3. vuoden opiskelijat opiskelevat
samassa ryhmässä. Sisältöjen mukaan myös eri rahoitusmuodoilla opiskelevia voi
olla samassa ryhmässä. (yksikköhintainen, oppisopimus, aikuisten ammatillinen
lisäkoulutus)
2. Pienten yksikköjen ja pienten koulutusalojen ammatillisen
koulutuksen järjestämisedellytykset paranevat. – ”ammatilliset kyläkoulut”
säilyvät.
3. Työelämän ja koulutuksen yhteistyö tiivistyy, opettajien
työelämäjaksot yhdessä opiskelijoiden kanssa.
4. Pedagogiikan kehittyminen - ilmiöperusteinen työvaltainen
kokemuksellinen oppiminen
5. Tuloksellisuus paranee, keskeyttämiset vähenevät ja
läpäisy paranee.
6. Yksilöllinen henkilökohtaistettu opinpolku ja eteneminen.
Mahdollistaa nopeamman valmistumisen ja työllistymisen.7. Osaamisperusteisten opetussuunnitelmien toimeenpano, avataan käytännön työtehtäviä ja oppimistekoja tekemällä osaamisvaatimukset ja tarvittava ammattitaito saavutetaan työvaltaisesti alakohtaisesti yhteiset aineet integroiden.
8. Koulutuksen järjestämisen taloudelliset edellytykset
säilyvät. (verrataan
aikaisempaan)
9. Pilottien koulutusalakohtaiset opetussuunnitelmat avattu osaamisperusteisiksi toteutussuunnitelmiksi, joista ilmenee mitä käytännön työtehtäviä ja oppimistekoja tekemällä osaamisvaatimukset ja tarvittava ammattitaito saavutetaan työvaltaisesti.
9. Pilottien koulutusalakohtaiset opetussuunnitelmat avattu osaamisperusteisiksi toteutussuunnitelmiksi, joista ilmenee mitä käytännön työtehtäviä ja oppimistekoja tekemällä osaamisvaatimukset ja tarvittava ammattitaito saavutetaan työvaltaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti