Hankkeen tausta ja tavoitteet



Pienenevät ikäluokat ja koulutuksen järjestämisen resurssit haaste ammatillisen koulutuksen toteutuksen rakenteelliselle muutokselle. Hankkeen puitteissa tarkoitus kehittään ja pilotoida koulutuksen pedagogista toteutusmallia siten, että laaja-alaisen ammatillisen koulutuksen järjestämisedellytykset säilyvät myös pienissä oppilaitoksissa ja pienillä koulutusaloilla.
Kehittää osaamisperusteista ammatin oppimista käyttäen työvaltaisia opetusmenetelmiä - tekemällä oppimista.Tavoitteena on koulutuksenjärjestäjien keskinäisen yhteistyön kehittäminen ja vahvistaminen työelämän kanssa, sekä työvaltaisten opetusmenetelmien yhteinen jatkokehittäminen ja levittäminen.

Ammatillisen koulutuksen aikaisempaa työvaltaisempi totetusmalli, joka mahdollistaa pedagogisin järjestelyin laaja-alaisen koulutustarjonnan työelämän tarpeisiin myös maakuntien reuna-aluilla. 

Malli sovellettavissa suurempiinkin oppilaitoksiin - uudistetaan koulutuksen toteuttamisen rakenteita, nykyisten vuosiluokkien sijaan sekaryhmät, joissa aloittaneet ja edistyneet opiskelevat yhdessä.

Hankkeessa tavoiteltavia tuloksia

1. Toteutusmalli jossa 1.-3. vuoden opiskelijat opiskelevat samassa ryhmässä. Sisältöjen mukaan myös eri rahoitusmuodoilla opiskelevia voi olla samassa ryhmässä. (yksikköhintainen, oppisopimus, aikuisten ammatillinen lisäkoulutus)
2. Pienten yksikköjen ja pienten koulutusalojen ammatillisen koulutuksen järjestämisedellytykset paranevat. – ”ammatilliset kyläkoulut” säilyvät.
3. Työelämän ja koulutuksen yhteistyö tiivistyy, opettajien työelämäjaksot yhdessä opiskelijoiden kanssa.
4. Pedagogiikan kehittyminen - ilmiöperusteinen työvaltainen kokemuksellinen oppiminen
5. Tuloksellisuus paranee, keskeyttämiset vähenevät ja läpäisy paranee.
6. Yksilöllinen henkilökohtaistettu opinpolku ja eteneminen. Mahdollistaa nopeamman valmistumisen ja työllistymisen.
 7. Osaamisperusteisten opetussuunnitelmien toimeenpano, avataan käytännön työtehtäviä ja oppimistekoja tekemällä osaamisvaatimukset ja tarvittava ammattitaito saavutetaan työvaltaisesti alakohtaisesti yhteiset aineet integroiden.
8. Koulutuksen järjestämisen taloudelliset edellytykset säilyvät. (verrataan aikaisempaan)


9. Pilottien koulutusalakohtaiset opetussuunnitelmat avattu osaamisperusteisiksi toteutussuunnitelmiksi, joista ilmenee mitä käytännön työtehtäviä ja oppimistekoja tekemällä osaamisvaatimukset ja tarvittava ammattitaito saavutetaan työvaltaisesti.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti