Pohjois-Karjalan ammattiopisto
Kitee on monialainen ammatillinen oppilaitos. Toimimme Savikolla Kiteen
keskustassa. Koulutusta järjestetään luonnonvara-alalla, palvelualoilla sekä
tekniikan ja liikenteen alalla. http://www.pkky.fi/oppilaitokset/ammattiopisto/kitee/opiskelu
Olemme nonstop hankkeessa
mukana sähkötekniikan ja rakennusalan osalta. Asian käsittelyni tässä blogissa
keskittyykin näihin. Toimintatapoja olemme tietenkin pyrkineet aina levittämään
toisillemme, niin tätäkin.
Ohessa jaksosuunnitelma
sähköalalta, tässä on vielä aikaperustaisuus vahvasti mukana. Hankkeen aikana
on tarkoitus saada toimintatapa niin joustavaksi kuin mahdollista. Aikaan sidottu toimintatapa väistyy ja tilalle tulee osaamiseen perustuva ajan käyttö. Tämä tulee vaatimaan
lukujärjestystekniikalta myös joustoa. Onneksemme tiedän, että meillä Kiteellä
on hyviä valmiuksia kehittämiseen.
Osaamisperustaisuuden toteutuminen edellyttää perehtymistä
opintojen rakenteeseen ja erilaisiin vaihtoehtoisiin opiskelumahdollisuuksiin.
Opettaja on tässä tärkeässä asemassa, hänen on pystyttävä kertomaan mitä
mahdollisuuksia opiskelijalla on. Opiskelijan kanssa tapahtuva hops suunnittelu
on tärkeä opintoja jäsentävä toimintatapa. Ammattiopisto Kiteellä olemme
tehneet hops suunnittelun täsmentämisen jaksoittain kaikkien sähköalan
opiskelijoiden kanssa.
Kuvassa sähköalan tutkinnon muodostumista kuvaavaa hops
keskustelun materiaalia
Hops keskustelu ja siinä tehtävä suunnittelu jäsentää
opiskelijan työskentelyä seuraavan sovitun ajanjakson aikana. Kaikenlaiset opiskelijan
työtä jäsentävät lisäkeinot kannattaa ottaa käyttöön. Opiskelijan oma
lukujärjestys exelillä tehtynä on lisäapu kun pyritään maksimoimaan ajankäyttöä
esim. kahden tutkinnon opiskelijalla tai muuten vaan täysin eri rytmissä
opiskelevalla. Hops keskustelussa pohditaa asioita myös pidemmälle
tulevaisuuteen aina työllistymiseen ja jatko opintoihin saakka. Tällä pyritään
tekemään uraa ja polkua näkyväksi. Kaikki keinot motivaation synnyttämiseksi on
oltava käytössä, vain motivoitunut opiskelija onnistuu parhaalla mahdollisella
tavalla. Sama taitaa päteä työhön yleensäkin.
Kuvassa erään sähkön kahden tutkinnon opiskelijan oma
lukujärjestys
Ryhmien merkitys ja sidos vähenee opiskelijamäärien
pienentyessä ja osaamisperustaisuuden vahvistuessa. Ryhmäytyminen onkin tästä
eteenpäin syytä tapahtua koko tutkinnolle eikä ”saapumiserälle” kuten aiemmin.
Tarvittavan ammatti identiteetin muodostumisessa ryhmäytymisellä on tärkeä osa.
Osaamisperustaiset työt ohjaavat opiskelijaa eteenpäin. Tarvittava
kouluopiskelu ja työssäoppiminen rytmittävät opiskelua opiskelijakohtaisesti
eri tavalla. Erilaiset opiskelurytmit ja tavat tarvitsevat hyväksyntää koko
tutkinnon opiskelijoilta ja tietenkin opettajilta ja ohjaajilta. Tämän vuoksi
näistä asioista keskustellaan jokaisessa hops keskustelussa. Olemme paljon
miettineet sitä, että hops keskustelussa tarvitaan paljon ohjausosaamista.
Mitä ohjaus on?
•
Yhteistoimintaa ohjaajan ja ohjattavan välillä (dialogi ja kohtaaminen).
•
Ohjaus lähtee jostakin ja tavoittelee jotakin prosessinomaisesti. Ohjaaja on
ohjattavan
tukena.
•
Ohjaus tavoittelee aina ohjattavan toimijuuden vahvistumista, se ei ole
päätöksen
tekoa ohjattavan puolesta.
Kuva ohjaus
on… lähde (Kukkonen, Jussila osaamisperusteisuuden alkeet)
Opettajan työelämäjaksot. Ohessa sähköalan opettajan
työelämäjakson raportti
1. YRITYKSEN
ESITTELY
1.1 Kuvaus
yrityksestä ja yrityksen keskeisistä tuotteista
Servicepoint
Kuopio Oy on asiakaslähtöisesti toimiva, teollisuuden kunnossapitoon,
automaatio- ja sähköistysprojekteihin ja robottisovellutuksiin erikoistunut
palveluyritys. Pääasiallisena toimialueena on koko Suomi. Servicepoint
toteuttaa projekteja myös Venäjällä, Baltiassa ja Pohjoismaissa.
Yrityksellä on
neljä vahvaa osaamisaluetta:
1.
Automaatio
Automaatioyksikkö tarjoaa automaatiojärjestelmien ja prosessiautomaation
toimituksia ja kokonaisratkaisuja.
Automaatioyksikkö toteuttaa vaativia automaatiojärjestelmiä ja -keskuksia
sekä robotiikkaa ja sähkökäyttöjä teollisuuden tuotantolinjoihin. Palvelun
laajuus vaihtelee asiakaskohtaisesti kokonaisprojekteista monipuolisiin
elinkaaripalveluihin. Automaatioyksikkö toteuttaa myös tarvittavat
sähköistykset tuotantolaitteisiin ja –tiloihin
2.
Kunnossapito
Kunnossapitoyksikkö tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua teollisuuden
kunnossapitoon.
Kokonaiskunnossapito (Full Service) kattaa teollisuuden
sopimusasiakkaiden tuotantolaitteiden mekaniikan sekä automaatio- ja
sähköjärjestelmien käynnissäpitopalvelut ja ylläpitotyöt.
Kokonaiskunnossapitoon liittyy myös tuotannon tehostamis- ja kehittämistoimenpiteet.
Lisäksi kiinteistöjen kunnossapitopalvelut voidaan liittää osaksi sopimusta.
Yritys tekee myös yksittäisiä vikakorjaus- ja huoltokäyntejä.
Kunnossapitoyksikön huoltokeskus palvelee monipuolisesti myös varaosatarpeiden
suhteen.
1.
Projektointi
Projektointiyksikkö toimittaa eri teollisuudenalojen projekteihin
palveluja selvityksistä kokonaisratkaisuihin
Laajin palvelukonsepti sisältää kaikki vaiheet hanketutkimuksesta
käyttöönottoon: tavoitemääritys, budjetointi, projektisuunnitelma, suunnittelu,
materiaalihankinta, toteutus ja valvonta sekä dokumentointi.
2.
Suunnittelu
Suunnittelutoimisto Tech Point Oy tuottaa monipuolista
mekaniikka-suunnittelua, konsultointia ja dokumentointia.
Tech Point tuottaa mekaniikka- ja layout-suunnittelua, 3D- ja 2D-mallinnusta,
konsultointia, työnohjausta ja projektointia. Tuotteet ovat:
asiantuntijatutkimukset ja -lausunnot investoinnin mahdollisuudesta ja
kannattavuudesta, CE-kansiot sekä dokumentointi. Yritys tuottaa myös projektien
tarjouslaskentaa tukevaa informaatiota niin toiminnallisessa kuin
kustannusmielessä.
1.2
Yrityksen organisaatio ja toiminta
Servicepoint Kuopio Oy on osa
ServiceGroup-konsernia.
Automaatioyksikön
kehittymisessä mukana Sähköfinne ja Kuopion Automaatio
Automaatioyksikkö on
muodostunut kolmen kovan luokan osaajan yhteenliittymänä. Toimintaan vuonna
2009 lähtenyt Delta Matic Oy Engineering sai seurakseen Sähköfinne Oy:n
automaatio-osaamisen vuonna 2010. Kaksikko täydentyi vielä Kuopion Automaatio
Oy:lla vuonna 2011.
Automaatio ja
sähkökäytöt
Automaatiopäällikkö Kari Louhisuo
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Projektipalvelut
Projektipäällikkö Hannu Kallio
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Tehdaskunnossapito
Huoltopäällikkö Jukka Leskio
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Suunnittelutoimisto
Tech Point Oy
Suunnittelupäällikkö Timo Tervonen
Toimipiste: Itkonniemenkatu 19, 70500 Kuopio
etunimi.sukunimi@techpoint.fi
Huoltoyksiköt
Automaatiopäällikkö Kari Louhisuo
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Projektipalvelut
Projektipäällikkö Hannu Kallio
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Tehdaskunnossapito
Huoltopäällikkö Jukka Leskio
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Suunnittelutoimisto
Tech Point Oy
Suunnittelupäällikkö Timo Tervonen
Toimipiste: Itkonniemenkatu 19, 70500 Kuopio
etunimi.sukunimi@techpoint.fi
Huoltoyksiköt
Huoltoyksikkö Kitee
Toimipiste: Savikontie 25, 82500 Kitee
Huoltoyksikkö Kuopio
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Huoltoyksikkö Jyväskylä
Toimipiste: Kalarintie 2, 40800 Vaajakoski
Myynti
Myyntijohtaja
Tomi Akiola
Toimipiste: Itkonniemenkatu 19, 70500 Kuopio
Myynti – Export
Myyntijohtaja
Timo Jauhiainen
Toimipiste: Itkonniemenkatu 19, 70500 Kuopio
Komponentti- ja varaosamyynti
Ari Toivanen
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
Myyntijohtaja
Tomi Akiola
Toimipiste: Itkonniemenkatu 19, 70500 Kuopio
Myynti – Export
Myyntijohtaja
Timo Jauhiainen
Toimipiste: Itkonniemenkatu 19, 70500 Kuopio
Komponentti- ja varaosamyynti
Ari Toivanen
Toimipiste: Sammonkatu 3, 70500 Kuopio
1.1
Yrityksen tärkeimmät tuottavuustekijät
Tärkeimmät tuottavuustekijät
lyhyesti ovat: Henkilöstön monipuolinen ja vankka osaaminen, kustannustehokas
ja varma toimitus ja eri yksiköiden synergiaedun hyödyntäminen.
1.2
Yrityksessä tarvittavan työvoiman
ammattitaitovaatimukset
Työntekijöiden ammattitaitovaatimukset
ovat moninaiset ja riippuvat siitä missä toimialueella henkilö
työskentelee. Esimerkiksi automaation ja
kunnossapidon alueella työntekijöiltä vaaditaan soveltuva koulutus ja lisäksi
kokemuksen myötä tuleva vankka ammattitaito.
2. YHTEISTYÖMAHDOLLISUUDET
2.1
Yrityksen toimintatapa ja teknologiataso
verrattuna PKKY:n toimintatapoihin
Tyytyväinen asiakas on
yrityksen tavoitteena. Asiakkaiden odotuksiin ja vaatimuksiin vastaaminen
vaatii yritykseltä töiden järkevää suunnittelua, vastuuttamista ja
aikataulutusta. Yhteisten sääntöjen noudattaminen tukee niin yrityksen
tavoitteellista toimintaa kuin työssä viihtyvyyttä.
Jokainen työntekijä mieltää
mikä on yrityksen perustehtävät (mitä palveluja tai tuotteita tuotetaan,
kenelle niitä tuotetaan ja miten pärjätään markkinoilla) ja mikä merkitys on
yrityksen tekemällä työllä.
Toimintaohjeisiin kirjattuja
tavoitteita seurataan ja tekemistä arvioidaan. Yritys kirkastaa tavoitteet
säännöllisin väliajoin ja keskustelevat työntekijöiden kanssa määräajoin siitä,
miten he näkevät yrityksen tavoitteet ja sen, miten niihin päästään.
Yritys käyttää lean ja S5
toimintamalleja.
5S: (japanin sanoista)
Seiri (lajittele) – Käy tavarat läpi ja säilytä vain se, mitä
tarvitaan
Seiton (järjestä) – ”Paikka kaikelle, kaikki paikallaan.”
Seiso (puhdista) – Puhdistusprosessi toimii usein tarkastuksen
muotona, joka paljastaa epänormaaleja ja puutteellisia olosuhteita jotka
voisivat vahingoittaa laatua tai aiheuttaa koneeseen vian.
Seiketsu (standardisoi) – Kehittää järjestelmiä ja toimintaohjeita
ylläpitääksesi ja valvoaksesi kolmea ensimmäistä S:ää.
Shitsuke (ylläpidä) – Tasapainoisen työpaikan ylläpito on jatkuvan
parantamisen prosessi.
Lean toimintamallissa yksi
perusajatuksista on hukan poistaminen, se ei perustu työtahdin kiristämiseen.
Standardisointi ja ylläpito
-
järjestyksen ylläpitämiseksi laaditaan ohjeet
-
Jokaiselle alueelle nimetään vastuuhenkilö ja
varahenkilö
-
Alueet pidetään puhtaina päivittäin.
-
Alueet tarkastetaan tietyin väliajoin.
Tarkastuksilla pyritään estämään paluu entiseen.
-
Puutteista ja onnistumisista annetaan palaute
alueesta vastaavalle henkilölle.
-
Projektin etenemisestä informoidaan taukotilojen
ilmoitustaululla.
2.2
Yrityksen mahdollisuuden osallistua
työssäoppimisen ohjaukseen.
Yrityksessä on ollut
säännöllisin väliajoin työssäoppijoita. Yritys ottaa
yleensä vain yhden
työssäoppijan kerrallaan.
2.3
Yrityksen mahdollisuudet näyttötilaisuuksien
järjestämiseen.
Näyttötilaisuuksia pystytään
jonkin verran järjestämään. Niitä on
järjestetty mm.
AMK-opiskelijoille.
2.4
Tuotannolliset ja opetukselliset
yhteistyömahdollisuudet
Tuotannolliset ja
opetukselliset yhteistyömahdollisuudet ovat rajalliset. Opetus painottuu
lähinnä työssäoppimisen yhteyteen
2.5
Yrityksen edustajien mahdollisuudet osallistua opetustyöhön
PKKY:lla
-
3. OMA
OSALLISTUMINEN
Työelämäjaksoni
oli ServicePointin Kiteen huoltoyksikössä, joka huoltaa ja pitää kunnossa
Kidex
Oy:n huonekaluteollisuuden puun työstö ja –käsittelykoneita.
3.1 Tehtävät
Pääasiallisin
tehtäväni oli osallistua kunnossapitoon, jossa oli huolettavana liima-
esisulastusyksikkö.
Työ oli sen verran hidasta ja vaativaa, että siinä meni suurin
osa ajasta.
Lisäksi dokumentoin huollon ja laadin huolto-ohjeet. Samanaikaisesti
yrityksessä
oli oppilaitoksestamme työssä oppija, joka oli minulla apurina.
3.2 Osallistumiseen
liittyneitä ongelmia
Osallistumiseen
ei liittynyt suurempia ongelmia, kun vain osallistumisen ajankohta
voitiin
sovittaa niin yrityksen kuin oman työn kannalta sopivaksi. Yhden kerran
ajankohta
jouduttiin siirtämään viikolla eteenpäin.
3.3 Loppupäätelmät
Lopulta
työelämäjakso sujui oikein joustavasti ja aika kului nopeasti mielenkiintoisten
työtehtävien
parissa. Tuli tunne, että olisi voinut olla vaikka huomattavasti pidempäänkin, kun
vaikutti
siltä, että riittääkö aika suunniteltujen tehtävien tekemiseen.
4. YHTEENVETO
JA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ
Työelämäjakson
tavoitteena oli vahvistaa yritysyhteistyötä, kehittää opettajan henkilökoh-
taisia
osaamisia, kehittää opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä sekä päivittää
toteutus-
suunnitelmia
tukemaan vientiteollisuuden tarpeita. Seuraavassa ehdotuksia em. kohtien
kehittämiseksi.
4.1 Oman
alan opetus- ja toteutussuunnitelmien kehittämiseksi
4.2 Oman
alan opetusmenetelmien ja ympäristön kehittämiseksi
Omalla
alla onkin jo otettu paljon mallia teollisuuden työelämästä liittyen
aikaisemmin
esitettyihin
yrityksen toimintatapoihin. Näitä tapoja voisi tarkentaa ja varmistaa niiden
käytännön
toimivuus.
4.3 Oman
osaamisen ja asiantuntijuuden kehittämiseksi
Mahdollisuuksien
mukaan opettaja voisi osallistua enemmän yrityksen käytännön
työtehtäviin
myös top käyntien puitteissa. Tosin nämä mahdollisuuden ovat haasteelliset,
koska
ne täytyy sovittaa oman työn ja yrityksen tilanteiden mukaan.
4.4 Työelämäjaksopaikan
toiminnan kehittämiseksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti